Skicka e-faktura till Åmåls kommun

Alla inköp som görs av kommunen och som genererar en faktura ska faktureras med en e-faktura. Tänk på att PDF-filer inte är ett godkänt format och att en mejlad faktura inte räknas som e-faktura. Som leverantör till oss har ni möjlighet att skicka e-fakturor till oss på olika sätt.

Diskussion om strategi

Så här kan ert företag skicka e-fakturor till Åmåls kommun:

1. PEPPOL-adress: 0007:2120001587
  2. Svefaktura via VAN-leverantör

Svefaktura via VAN-leverantör

E-fakturaadress
    (organisationsnummer)

2120001587

E-fakturaadress (GLN)

7362120001583

Operatör / VAN-partner

Tieto Sverige (TIETOSE)

3. Direktleverans med FTP-som kommunikationsmetod
    Om du som leverantör har stöd för att skicka fakturor direkt till oss och om det rör sig om mer än 50 fakturor per år, kan det vara kostnadseffektivt att sätta upp en direktintegration via FTP för Svefaktura mellan oss. Är detta intressant - kontakta oss på e-post: thomas@a-data.nu
  4. Fakturaportal
    Kontakta din systemleverantör för att höra om ditt faktureringssystem stödjer e-fakturering. Då kan du skicka e-fakturor till alla som kan ta emot det direkt från ditt eget system. Om systemet inte stödjer detta kan eventuellt din bank erbjuda en portal där du kan skicka e-fakturor till kommuner, kommunala bolag och landsting med flera, på ett och samma ställe.

Alla fakturor som skickas till Åmåls kommun ska innehålla en mottagarreferens enligt följande:

AAxxxxxx, AKxxxxxx eller APxxxxxx. Kryssen motsvarar sex bokstäver eller fem bokstäver + en siffra. Mottagarreferens ska uppges av beställaren – om inte det sker så ber jag er att fråga efter den.

Inga fakturor med sekretessbelagda information
Ingen sekretessinformation får framgå på fakturan. Den ska märkas enligt överenskommelse med respektive handläggare hos Åmåls kommun.

17 april 2024
8 januari 2024