Lifebutiken Åmål- mer än bara butik
Ann-Sofie Björkman har varit ägare till Lifebutiken i Åmål i fem år. Pandemin har satt stopp för 5-årskalaset, men någon gång under året hoppas hon att kunna ordna med ett ordentligt jubileumsfirande.
Butiken ser likadant ut och sortimentet är detsamma som tidigare. Det ligger en trygghet i det, särskilt på en mindre ort, menar Ann-Sofie Björkman.
Hon har god erfarenhet av att arbeta inom Life-kedjan. Hon började med att driva butiken på köpcentret i Töcksfors och därefter i Karlstad. Hon tröttnade på att pendla och när det blev läge för ägarbyte i Åmålsbutiken tog hon efter ett provår beslutet att fortsätta på hemmaplan. Det ångrar hon inte.
Foto: Jan Andersson
-Den här butiken är mycket mindre, men fridfullare och lugnare. Det finns en trygghet i en liten stad som är viktig och så har jag väldigt mycket mer tid över nu när jag inte behöver pendla. Det är värt mycket, säger Ann-Sofie.
Konceptet för Life är hälsa, kost och motion. I Åmålsbutiken får kunderna lite extra service. Ann-Sofie är mer än bara en butikssäljare. Hennes bakgrund som undersköterska gör att hon som hälsorådgivare har lätt för att få kontakt med kunderna och prata utifrån ett helhetsperspektiv. Hon konstaterar att det är många kunder som har ett behov av att få prata om hur de mår. Samtalen är inget som hon marknadsför, eller har särskild utbildning för, utan det blir så naturligt utifrån positivt och trevligt bemötande, kunskap och god service.
-Många går omkring med låg energi. Att bara köpa kosttillskott hjälper inte utan man måste först se till att man sköter om sig, äter bra mat och motionerar. Kosttillskott är något man ska komplettera med. Jag brukar alltid skicka med något positivt när de lämnar butiken. Det kan vara nåt väldigt enkelt, att det är fint väder ute eller att vi närmar oss våren, säger hon.
Ann-Sofie berättat att särskilt många vill komma in och prata när det är tjejkväll eller annat kampanjtillfälle och då kan det vara många kunder som väntar på sin tur.
- Då finns det tyvärr inte tid och då får jag be att de kommer tillbaka lite senare.
Kunderna är i alla åldrar. Merparten är fortfarande kvinnor men andelen män ökar. Kunderna kommer från hela närområdet. Efter att Lifebutiken i Säffle lades ner kommer de kunderna till Åmål. Även från Bengtsfors, Billingsfors och Mellerud kommer det kunder.
Förutom vitaminer, kosttillskott, hudvårdsprodukter och mycket annat säljer Life även skor och olika produkter för de som besväras av problem med fötterna.
Foto: Jan Andersson
- Det är väldigt många som har problem med fötterna och då har vi olika hjälpmedel.
Vetekuddar är en storsäljare och det tror Ann-Sofie kan bero på att många drabbas av stelhet och ömhet efter mycket stillasittande på hemmakontoret, en arbetsplats som kanske inte är så bra ergonomiskt utformad.
Foto: Jan Andersson
Hon tror att de mindre butikerna går en ljus framtid tillmötes. Under pandemin har hon sett att det är enklare kan leva upp till rekommendationerna om besöksantal jämfört med stora galleriorna.
- I en liten butik är det lättare att hålla ordning på antalet som är inne. Det är en entré och det är enklare att ha koll.
Intresset för mindre butiker kan vara början på en varaktig trend. Ann-Sofie tror på en ökad efterfrågan på butiker i småstäderna i takt med att alltfler väljer att flytta ut ifrån storstäderna. Då måste det finnas tillgång till sällanköpsvaror även på de mindre orterna.
I Life-butiken i Åmål har det i stort sett rullat på som före pandemin, med en viss minskning av kundunderlaget.
- Jag märkte av att försäljningen av kosttillskott har ökat, särskilt D-vitamin. Så fort media tar upp något märker vi av det direkt.
Ann-Sofie Björkman är en helt fristående ägare, men har ett grundsortiment från Life-kedjan som hon utgår ifrån. Det som inte finns hemma på hyllan beställer hon och kunder kan hämta varan inom ett par dagar.
Sidan uppdaterades 2023-03-08