Högtryck på Pokalhuset
Anders Pettersson äger Åmålsföretaget Pokalhuset tillsammans med sin syster Karin. Här visar han en medalj till brottnings-VM i Oslo.
Foto: Jan Andersson
Efter en tuff tid under pandemin är det just nu högtryck i produktionen på företaget Pokalhuset. Åmålsföretaget har en komplett anläggning för tryck och profil. Återstarten av idrottsrörelsen och fysiska träffar inom näringslivet har skapat stor efterfrågan på bland annat priser, dekaler och profilkläder.
Företaget startade i lokaler i Tösse 2007. I maj 2018 flyttade företaget in i större lokaler på Industrigatan. Just nu arbetar de för högtryck efter återstarten av idrottsrörelsen och företagseventen.
Företaget har kunder från hela Norden där merparten finns i Sverige. Kunderna är alltifrån lokala idrottsklubbar till stora företag och mycket kända varumärken. Bland produkterna finns till exempel varumärkesdekaler till företag, skyltar, pokaler, glastroféer och profilkläder.
Bland annat har Pokalhuset levererat medaljerna till senaste brottnings-VM i Oslo. Varje år skickar företaget 8000 paket till kunder över hela Sverige och Norden. En växande del av produktionen är dryckesglas med gravyr och glaspriser med logotyper som används till olika utmärkelser bland de närmare 2000 varumärkena som är kunder. Pokalhuset kan trycka på det flesta material med hjälp av moderna gravyrmaskiner som använder laserteknik.
I mars 2020 blev det tvärnit på marknaden när covid-restriktionerna infördes. Över en natt upphörde idrottsevenemangen och företagseventen blev digitala.
- Det blev förödande för oss. Vi fick ett åttioprocentigt tapp i början. Alla ringde återbud på beställningar och vi fick permittera alla medarbetare i lite olika utsträckning, säger Anders Pettersson.
Anders berättar att det såg ut som att det skulle lätta för ett år sedan, i september-oktober, men strax därefter slog nästa nedstängning till. Inte förrän i våras började det ljusna på allvar och efter sommaren tog det fart ordentligt. När restriktionerna upphörde och man kunde börja träffas igen, anordna idrottsaktiviteter och fysiska träffa på företagen blev det snabbt högtryck på Pokalhuset.
-Alla vill ha extra allt. Det är helt galet, konstaterar han.
60 procent av alla beställningar får företaget via webbshoppen. Det är genom de digitala kanalerna som Pokalhuset lockar kunder. I spåren av pandemin har många mindre företag i branschen tvingats slutat och då händer det att kunderna vänder sig till Åmålsföretaget som är ett mycket inarbetat varumärke på tryck och profil. Pokalhuset har i dagsläget sju anställda för att hinna med i produktionen.
Mer om företagets produkter finns på Pokalhusets hemsida.
Sidan uppdaterades 2023-03-08