Skinn-Metro öppnar i nya och större lokaler

Interiörbild från Skinnmetro
Ägaren till Skinn-Metro, Ann Fritz, ser fram emot att få öppna i nya och större lokaler. 
Foto: Jan Andersson

Sko- och väskbutiken Skinn-Metro lämnar Torggatan och flyttar in i nya och större lokaler på Torggatan. Nyöppning väntas det bli i slutet av januari.

Skinn-Metro har legat på Torggatan i många år. Nu tar familjeföretaget steget och byter till större lokaler. Från mitten av januari kommer kunderna att hitta Skinn-Metro på Kungsgatan där Karlströms skor ligger.

 - Det ska bli jätteroligt och lite nervöst. Vi hoppas kunna öppna i slutet av januari till lönen. Vi kommer att behöva stänga någon vecka vid flytten, säger ägaren Ann Fritz.

Genom flytten kommer butiksytan att bli nästan tre gånger så stor och tre stora skyltfönster i stället för ett. Den utökade ytan kommer till stor del att fyllas med skor.

-Vi kommer att utöka antalet leverantörer. Vi har klart med de flesta. Det kommer att bli 6-7 nya leverantörer.

Vi kommer att få känna av lite hur sortimentet kommer att utvecklas, men det kommer att vara en skor- och väskbutik. Vi säljer både dam- och herrskor och det är inte alla som känner till.

På Skinn-Metro får kunderna hjälp att hitta de rätta skorna, väskorna, hattar, halsdukarna eller handskarna. Allt finns nämligen under samma tak på Skinn-Metro och där får kunderna hjälp att hitta rätt. Vad många kanske inte känner till är att Skinn-Metro även har börjat sälja promenad- och arbetsskor för personer som går och står mycket på jobbet. Ett bra exempel är vård- och omsorgsyrkena.

Ann berättar att hon och familjen tog över Skinn-Metro vid årsskiftet 2011- 2012 och de är nu tredje generationen som driver företaget. Man kan verkligen prata om Skinn-Metro som ett anrikt företag som nu tar ett stort kliv framåt.

- Vi firar 60 år nästa år. Det är extra kul att kunna göra satsningen då, säger Ann Fritz.

Effekterna av coronapandemin har visat sig på flera sätt för Skinn-Metro. De inställda evenemangen har varit kännbar, och det begränsade resande visar sig genom att resväskor säljer sämre och att kunder uteblir.

- Vi har kunder från Göteborg som regelbundet brukar komma hit och handla. Det tycker det är mer personligt.

Ann tror att den personliga servicen i en fysisk affär gör att den kommer att klara sig i konkurrensen med näthandeln.

- Vi hade näthandel under en period men vi lade ner den. Vi ser att vi fyller en social funktion. Här kan kunder träffa någon som de kan prata med.

Sidan uppdaterades 2020-11-20

Synpunkter på sidan?