Skola och utbildning

Barn som är 7 år måste gå i skolan.
Barn som vill kan få börja skolan när de är 6 år.

Grundskola är från förskoleklass till skolår 9.

Ungdomar som har slutat i grundskolan
kan fortsätta att studera i gymnasieskolan.

Vuxenutbildning är för dig som är över 20 år
eller har slutat gymnasieskolan.

Om du har ett funktionshinder finns möjlighet
att få börja i särskola.


Grundskola

Grundskola från förskoleklass till skolår 6 finns i:


Grundskola från skolår 7 till skolår 9 finns på Kristinebergsskolan i Åmål.


Klicka på skolans namn för att få veta mer.


Gymnasieskola

Ungdomar som har slutat i grundskolan
kan fortsätta att studera i gymnasieskolan.

Karlbergsgymnasiet är Åmåls kommuns gymnasieskola.
Skolan ligger i Åmål.

Gymnasieskolan har flera program att välja mellan.


Vuxenutbildningen

Vuxenutbildning är för dig som är över 20 år
eller har slutat gymnasieskolan.
Vuxenutbildning finns på Industrigatan 12 i Åmål.

Det finns flera olika utbildningar, till exempel:

  • Grundläggande vuxenutbildning, GRUV, för dig som inte har betyg i alla ämnen från grundskolan
  • Gymnasiekurser
  • Högskola i din kommun
  • Svenska för invandrare
  • Särvux
  • Uppdragsutbildning, speciella utbildningar för anställda

Sidan uppdaterades 2021-09-27

Synpunkter på sidan?