Barnomsorg

Barnomsorg är förskola, familjedaghem och fritidshem.

Om du har frågor om barnomsorgen kan
du ringa eller skriva e-post eller skriva brev
till Barn-och utbildningsförvaltningen.
Det är Barn- och utbildningsförvaltningen
som har ansvar för barnomsorgen.

Du kanske till exempel vill fråga hur lång
tid du måste vänta för att få en dagisplats
eller hur mycket en dagisplats kostar.

Förskola

Förskola är för barn mellan 1 år och 5 år.
Barnen får vara i förskolan när föräldrarna
arbetar, studerar eller söker arbete.
I förskolan leker barnen ute och inne, ritar och mycket annat.
Förskolan kallas också dagis.

I Åmål finns olika förskolor att välja mellan.
Kommunen har 8 förskolor.
Det finns också förskolor som föräldrar har startat.

Allmän förskola

Barn har rätt att gå i förskola från höstterminen
det år de fyller 4 år.
Allmän förskola betyder att det ska finnas
en plats för barnet.

Du som är förälder väljer om ditt barn ska gå i
förskolan eller om de inte ska gå i förskolan.
Allmän förskola är ungefär 3 timmar varje dag eller
15 timmar per vecka.
Det kostar ingenting att gå i allmän förskola.

Familjedaghem

Familjedaghem är ungefär som dagis
hemma hos någon.
Det betyder att barnen får vara hemma
hos en vuxen person.
Personen är anställd av kommunen och
kallas dagbarn-vårdare.
Barn mellan 1 år och 12 år kan få plats
i familje-daghem.

Skolbarnomsorg

Skolbarnsomsorg kallas också fritids.
Det är för barn från 6 år till och med 12 år.
På fritids får barnen vara när föräldrarna arbetar eller studerar.
Barnen kan vara på fritids före skolan och efter skolan.
Fritids är också öppet när det är lov från skolan.

Fritids finns på alla skolor i kommunen.

Adress och telefon

Lisbeth Gustawsson
Besöksadress: Kyrkogatan 2
Box 62, 662 22 Åmål

Telefon 0532-171 13

Sidan uppdaterades 2019-05-21

Synpunkter på sidan?