Frågor och svar om elevluncherna


Fråga: För vem gäller erbjudandet med Take-away-lunch?

Svar: Kommunstyrelsen i Åmål har beslutat att erbjuda alla elever folkbokförda i Åmåls kommun Take-away lunch för att på så sätt stödja näringslivet, restauranger i Åmål.


Fråga: Hur gäller luncher för elever på Karlberg från Säffle, Bengtsfors, Mellerud och Dals-Ed

Svar: Alla elever som bor i Säffle kommun, Bengtsfors kommun och Melleruds kommun har fått möjlighet att hämta lunchlådor på deras gymnasieskola eller annan skola.
För elever från Dals-Ed hoppas vi att det kommer att lösa sig fr.o.m. vecka 18.

Innan du hämtar din lunchlåda måste du ta och beställa din lunch, senast dagen innan du önskar hämta din lunch.
• Säffle: Kontakta alexandra.kilgren@saffle.se
• Bengtsfors: Kontakta karin.nilsson@bengtsfors.se
• Mellerud: Anmälan ska ske dagen innan och mailas till nedanstående personer:
- Avhämtning Rådaskolan: anna.harling@mellerud.se
- Avhämtning Karolinerskolan: carina.hammar@mellerud.se
- Avhämtning Skållerudshemmet: marie.tellander@mellerud.se

Fråga: Hur funkar erbjudandet om elevlunch?
Svar: Du får en QR-kod till din e-postadress som du kan hämta ut upp till fem stycken luncher per vecka. Din personliga QR-kod är aktiv mellan kl 11-14 alla skoldagar dvs måndag - fredag, ej lovdagar.
Innan du beställer din lunch på restaurangen är det viktigt att du säger att du är elev vid Karlbergsgymnasiet och att det är en ”take-away-lunch” du ska ha, att du visar upp din QR-kod för scanning och din ID-handling.

OBS! Inga luncher lämnas ut utan QR-kod och giltig ID-handling!

Fråga: När gäller elevlunchen?
Svar: Take-away-erbjudandet mellan kl. 11:00-14:00, alla skoldagar dvs måndag - fredag, ej lovdagar. Angående elevluncher under vecka 21 samt avslutningsveckan. Elevluncherna följer de vanliga rutinerna, dvs ingen lunch när det är röd dag eller studiedag och avslut i samband med sista skoldag.

Därför gäller följande:
  • QR-koderna kommer inte att vara aktiva den 21 och 22 maj.
  • OR-koderna är aktiva till och med 11 juni.


Fråga: Vilka restauranger kan jag hämta ut elevlunchen hos?
Svar: Lista med anslutna restauranger hittar du på Åmåls kommuns hemsida www.amal.se/elevluncher.

Fråga: Vad behöver jag för att kunna hämta ut min lunch?
Svar: Du behöver…
…din QR-kod som du har fått med din e-post. Har du varit tvungen att ändra din e-postadress tar det några dagar innan du får din QR-kod då det är ett företag som sköter detta dvs ingen på Karlberg eller i Åmåls kommun.
…en giltig ID-handling (ID-kort, pass eller körkort).

Fråga: Vad gör jag om jag inte har någon giltig ID-handling?
Svar: Då skickar du ett e-postmeddelande till elke.franckaert@amal.se så ordnar hon så du får ett intyg via It´s eller till din e-post om du inte är elev vid Karlberg.

Fråga: Hur arbetar restaurangerna kring restriktionerna kring Covid-19?
Svar: De har i uppdrag att se till att alla håller avstånd i köerna till kassorna och samtliga ställen följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Vi förutsätter att du som elev gör allt du kan för att följa dem också. Tänk på avstånd och att tvätta händerna noga, minst 20 sekunder.

Fråga: Vem kan hämta ut lunch?
Svar: Det är du som elev som ska hämta ut din lunch med din QR-kod och ID-handling. Vårdnadshavare/anhörig kan hämta luncher om man har med sig elevens QR-kod, elevens ID-handling och kan legitimera sig själv. Kompisar får inte hämta ut till varandra.

Fråga: Får jag hämta ut fler lunchlådor vid ett tillfälle?
Svar: Ja, men totalt 5 luncher per vecka. Du kan hämta en lunchlåda varje dag eller välja att hämta ut max 5 lunchlådor vid samma tillfälle under en vecka. QR-koden laddas med nya luncher varje vecka. Har du inte nyttjat veckans luncher så anses de vara förbrukade.

Fråga: Hur funkar QR-koden?
Svar: Du visar upp din personliga QR-kod från mobilen (eller via pappersformat) så att restaurangen kan scanna av den. När 5 stycken luncher är utplockade spärras elevens QR-kod och låses inte upp igen förrän kommande måndag morgon. Om QR-koden är spärrad är man inte berättigad till någon mer lunch den veckan.

Fråga: Varför får jag inte igång min QR-kod?
Svar: Saker som kan påverka är om telefonen är inställd på dark mode, har låg ljusstyrka eller om det finns sprickor i skärmen. Om inget av detta är problemet ta då en skärmdump av din QR-kod och maila den till support@optidev.se
För en del elever har E-post med QR-koden hamnat i skräpposten.

Fråga: Jag bor långt ifrån samhället och har därför svårt att hämta ut min lunchlåda. Vad gäller för mig?
Svar: Om du bor så till att du inte har möjlighet att vare sig nyttja take-away-lunch eller hämta lunchlåda på någon av hemkommunens skolor så kan vi tyvärr inte hjälpa dig med det och det finns heller inget att alternativ att ordna lunch på.

Fråga: Om man är folkbokförd i Åmål men går på gymnasium på annan ort, vad gäller då?
Svar: Då skickar du ett mejl till elke.franckaert@amal.se med följande uppgifter: Namn, Skola, Program/klass, E-postadress och telefonnummer.

Du får så snart det går ett mejl med din QR-kod och information för att kunna ta del av erbjudandet med take-away-lunch (elevlunch).

KONTAKTINFORMATION

Skolchef
Catrin Eriksson
E-post: catrin.eriksson@amal.se

Sidan uppdaterades 2020-05-18

Synpunkter på sidan?