Utvecklingssamtal
Mål:
- att främja elevers och föräldrars ansvar och inflytande
- att få eleverna att ta ansvar för sitt skolarbete, tänka framåt och bli medveten om ”sin” situation
- att skapa en positiv utveckling och god kontakt mellan föräldrar, elev och skola
- att hjälpa eleven till god social utveckling och kunskapsinhämtning
- att föräldrar/målsmän skall inse vikten av att följa och stödja elevens hela skolsituation.
Ingående moment/ämnen:
- trivsel i skolan, kamratkontakter, samarbetsförmåga, uppträdande, fritid, etc
- elevens kunskaper i alla ämnen relaterade till de uppställda målen
- hemarbete – läxor
- ansvarsområden: hemmens – skolans
- samtalen utmynnar i en individuell utvecklingsplan
Ansvarsfördelning:
Lärare-elev-förälder
- Skriftlig inbjudan ca två veckor i förväg som ska ge föräldrar och elev information om vilka mål som gäller för alla ämnen samt på vilken nivå eleven befinner sig på i förhållande till målen
- lärare – elev – förälder genomför samtalet tillsammans
- övriga i klassen undervisande lärare delar ansvaret med klasslärare när det gäller samtal och bedömningar hur elevens utveckling är i förhållande till målen samt upprättande av den individuella utvecklingsplanen
Resurser:
- ca 30 minuter per elev, minst en gång per termin
- samtalen bör om möjligt ske dagtid
Utvärdering/uppföljning:
- lärarens utvärdering
- uppföljningssamtal vid behov och enligt personlig överenskommelse
- utvärdering vid nästa utvecklingssamtal
Sidan uppdaterades 2015-03-11