Utvecklingssamtal

Mål:

  • att främja elevers och föräldrars ansvar och inflytande
  • att få eleverna att ta ansvar för sitt skolarbete, tänka framåt och bli medveten om ”sin” situation
  • att skapa en positiv utveckling och god kontakt mellan föräldrar, elev och skola
  • att hjälpa eleven till god social utveckling och kunskapsinhämtning
  • att föräldrar/målsmän skall inse vikten av att följa och stödja elevens hela skolsituation.

Ingående moment/ämnen:

  • trivsel i skolan, kamratkontakter, samarbetsförmåga, uppträdande, fritid, etc
  • elevens kunskaper i alla ämnen relaterade till de uppställda målen
  • hemarbete – läxor
  • ansvarsområden: hemmens – skolans
  • samtalen utmynnar i en individuell utvecklingsplan

Ansvarsfördelning:

Lärare-elev-förälder

  • Skriftlig inbjudan ca två veckor i förväg som ska ge föräldrar och elev information om vilka mål som gäller för alla ämnen samt på vilken nivå eleven befinner sig på i förhållande till målen 
  • lärare – elev – förälder genomför samtalet tillsammans
  • övriga i klassen undervisande lärare delar ansvaret med klasslärare när det gäller samtal och bedömningar hur elevens utveckling är i förhållande till målen samt upprättande av den individuella utvecklingsplanen 

Resurser:

  • ca 30 minuter per elev, minst en gång per termin
  • samtalen bör om möjligt ske dagtid

Utvärdering/uppföljning:

  • lärarens utvärdering
  • uppföljningssamtal vid behov och enligt personlig överenskommelse
  • utvärdering vid nästa utvecklingssamtal

Sidan uppdaterades 2015-03-11

Synpunkter på sidan?