Samverkan skola - förskola
Mål:
- Samverkan skall leda till att gränserna mellan förskoleklass, skola och fritidshem luckras upp.
- Varje barn skall ha möjlighet att utvecklas i sin egen takt och efter sina egna förutsättningar.
- Hänsyn skall tas till barnets hela situation, dess sociala miljö och utvecklingsnivå.
- Verksamheten skall ske regelbundet under läsåret.
Ingående moment/ämnen:
- Samarbete i åldersblandade grupper t.ex. språklekar och mattelekar, naturstudier ute och inne, musik grupper t.ex. språklekar och mattelekar, naturstudier ute och inne, musik och rörelse, bild och drama.
- Skolförberedande verksamhet under vårterminen:
- - blivande klasslärare deltar i F- klassen
- - inskolning färdig när höstterminen börjar
- - barnen gör besök hos sin blivande lärare
- Fritidspedagoger samverkar med klasslärare, ämneslärare eller har IT-ansvar.
- Eleverna erbjuds rastverksamhet som planeras och leds av fritidspedagoger.
Ansvarsfördelning:
- samtlig personal i verksamheten (förskollärare, lärare, fritidspedagoger).
Resurser:
- gemensam feriearbetsdag i augusti och studiedag för planering av verksamheten
- gemensam tid för planering, genomförande och utvärdering
- gemensam fortbildning
- anslag till gemensamma aktiviteter, t.ex. utflykter
Utvärdering:
- samtlig personal i slutet av läsåret.
Sidan uppdaterades 2015-03-11