Lärande
Det här vill vi:
Eleverna
- bibehåller den medfödda nyfikenheten och lusten att lära
- utvecklar sitt eget sätt att lära
- lär sig att arbeta självständigt och tillsammans med andra
- successivt tar ökat ansvar för sitt lärande
- använder sina kunskaper på ett meningsfullt sätt
Metod:
Personalen
- tar tillvara olika kompetens inom arbetslagen
- utgår ifrån barnens erfarenheter, intressen och behov
- använder olika arbetssätt
- deltar i fortbildning
Kunskaper:
Vi vill sträva efter att eleverna:
- får goda kunskaper i skolans ämnen, god allmänbildning och beredskap för vuxenlivet
- lär sig att kritiskt granska
- lär sig att själva formulera åsikter, respektera andras åsikter och reflektera över dem
- utvecklar ett rikt språk och förstår betydelsen av att vårda sitt språk
- lär sig ställa upp hypoteser, pröva antaganden och lösa problem
- lär sig att se helheter och orsak-verkan
- utvecklar sitt skapande
Detta vill vi göra för att nå målen:
- sätta upp tydliga individuella mål för de barn som behöver stöd i att utveckla tillit till sin egen förmåga
- genom samtal, läsning och skrivande utveckla språket och i samarbete med hemmen arbeta för att barnen lär sig vårda sitt språk
- integrera skapande i alla ämnen
- eftersträva kontinuitet i uppföljningen av barnen den tid de finns inom barnomsorg-grundskola
- utbildning i första hjälpen, år 5
- DUGA-projekt i år 6
Utvärdering:
- LUS
- Fonolektest i förskoleklass
- Diagnos ma, stavningstest år 2
- Lässtandarder (läsförståelsetest) på höstterminen i år 4
- Nationella prov, stavning i år 5
Sidan uppdaterades 2015-03-11