Lärande

Det här vill vi:
Eleverna

  • bibehåller den medfödda nyfikenheten och lusten att lära
  • utvecklar sitt eget sätt att lära
  • lär sig att arbeta självständigt och tillsammans med andra
  • successivt tar ökat ansvar för sitt lärande
  • använder sina kunskaper på ett meningsfullt sätt

Metod:
Personalen

  • tar tillvara olika kompetens inom arbetslagen
  • utgår ifrån barnens erfarenheter, intressen och behov
  • använder olika arbetssätt
  • deltar i fortbildning

Kunskaper:
Vi vill sträva efter att eleverna:

  • får goda kunskaper i skolans ämnen, god allmänbildning och beredskap för vuxenlivet
  • lär sig att kritiskt granska
  • lär sig att själva formulera åsikter, respektera andras åsikter och reflektera över dem
  • utvecklar ett rikt språk och förstår betydelsen av att vårda sitt språk
  • lär sig ställa upp hypoteser, pröva antaganden och lösa problem
  • lär sig att se helheter och orsak-verkan
  • utvecklar sitt skapande

Detta vill vi göra för att nå målen:

  • sätta upp tydliga individuella mål för de barn som behöver stöd i att utveckla tillit till sin egen förmåga
  • genom samtal, läsning och skrivande utveckla språket och i samarbete med hemmen arbeta för att barnen lär sig vårda sitt språk
  • integrera skapande i alla ämnen
  • eftersträva kontinuitet i uppföljningen av barnen den tid de finns inom barnomsorg-grundskola
  • utbildning i första hjälpen, år 5
  • DUGA-projekt i år 6

Utvärdering:

  • LUS
  • Fonolektest i förskoleklass 
  • Diagnos ma, stavningstest år 2
  • Lässtandarder (läsförståelsetest) på höstterminen i år 4 
  • Nationella prov, stavning i år 5

Sidan uppdaterades 2015-03-11

Synpunkter på sidan?