Trygghetslarm


För att fråga eller ansöka om trygghetslarm kan du kontakta någon av våra biståndshandläggare.

 

Vad är ett trygghetslarm?
Ett trygghetslarm är en larmanordning, kopplad till mobilnätet GSM. Genom en enkel tryckning på en larmknapp kan man dygnet runt komma i kontakt med Tunstalls larmmottagning för att få hjälp om något akut hänt.

 

Så här får du ett larm.
Ansökan om trygghetslarm görs hos äldreomsorgens biståndshandläggare. Biståndshandläggaren bedömer ditt behov av att få ett larm installerat.

 

Vad kostar det?
Kostnaden för trygghetslarm, se under rubriken Avgifter.

 

När kan du larma?
I första hand ska trygghetslarmet användas vid akuta hjälpbehov, till exempel när du har ramlat, blivit sjuk eller vid andra akuta tillstånd/händelser.

 

Vart går larmet?
Larmet går via telenätet till Tunstalls Larmmottagning i Örebro. Där finns personal dygnet runt för att enbart ta emot larm. Larmmottagningen kontaktar och skickar ut hemtjänst- eller nattpersonal från ditt närområde, som åtgärdar det du behöver hjälp med.

 

Så här larmar du.
Larma genom att trycka på den bärbara larmknappen eller på larmapparaten. Signal går då till larmmottagningen. Efter en stund får du svar och kan tala med personal. Du hörs var du än befinner dig i din bostad.

Larmet fungerar inte när man lämnar bostaden. Om Larmmottagningen inte får talkontakt ringer de alltid upp på den vanliga telefonen. Svarar du inte åker alltid personal hem till dig ändå.

Larmknappen kan du ha på dig som en klocka eller som ett halsband.

 

När du reser bort
Meddela alltid hemvården när du åker bort.
Telefon: 0532-17342  Telefontid 09.00-11.00 och 14.00-15.00 alla dagar
Trygghetslarmet behöver ström även när du inte är hemma och använder det. Låt alltid sladden sitta kvar i vägguttaget. Trygghetslarmet har ett inbyggt batteri som klarar av strömförsörjning upp till 48 timmar.

 

Funktionsövervakning
Trygghetslarmet har en inbyggd funktion för kontinuerlig funktionsövervakning.


 
När larmet inte längre behövs!
När du inte behöver larmet längre ska du eller dina anhöriga kontakta biståndshandläggaren.
Larmet kan inte överlåtas till annan person.
Utebliven återlämning debiteras.

Kontakt

Handläggare:
Ulrika Sundfält 0532-171 78
Carina Christ 0532-171 34
Ann-Marie Rask 0532-171 64
Martina Karlsson 0532-173 25

Telefontid 08.30-09.30 (måndag-fredag)

vard.omsorg@amal.se

Handlägger ärenden som regleras av Socialtjänstlagen för dig som är bosatt i Åmåls kommun.

Sidan uppdaterades 2017-08-18

Synpunkter på sidan?